Philippe Pierlot werd geboren te Luik.

Na zijn gitaar- en luitstudies, besloot hij zich toe te leggen op de viola da gamba.

Hij dirigeert het Ricercar Consort, het ensemble waarmee hij hoofdzakelijk het repertoire van de XVIIe eeuw ontdekt en een groot aantal componisten en waardevolle œuvres voorstelt.

Zijn repertoire omvat ook hedendaagse werken, waarvan meerdere aan hem zijn opgedragen. Bovendien is hij een van de weinige muzikanten die de bariton kan bespelen, een miskend instrument waarvoor Haydn ongeveer 150 stukken schreef.

Zij discografie omvat ondermeer:

  • De oratoria van La Résurrection en Les Sept Paroles van Heinrich Schütz
  • De Musique allemande du XVIIe pour violes
  • De Défense de la basse de viole
  • Terpsichore van Praetorius
  • De Sonates in III en IV partijen van Purcell
  • De Octetten met bariton van Joseph Haydn, een groot succes bij de internationale pers.

In 1995 begint Philippe Pierlot aan de opnames van het volledige œuvre voor viola van Marin Marais. In 1998 bewerkt hij Monteverdi’s opera Il Ritorno d’Ulisse voor viola en snaarinstrumenten, een hoogstandje waarmee hij op grote Europese festivals enorme successen boekte.

In april 1999 haalt hij ter gelegenheid van de Barokke Lente van de Zavel Marais’ laatste opera Sémélé onder het stof vandaan en herschrijft hij de verloren gegane muzikale partijen. Het was driehonderd jaar geleden dat deze opera nog werd opgevoerd.

Philippe Pierlot is professor aan de Hochschule für Musik Trossingen.

top